In elke kamer hangt een patiëntenbord met algemene gegevens, het zorgplan, de doelstellingen en vragen van de patiënt. Aan de hand van de patiëntenborden willen we duidelijke doelstellingen formuleren en hierbij patiënten en hun naasten betrekken.
In elke kamer hangt een patiëntenbord met:
je algemene gegevens:
je aanspreeknaam die vermeld hoe je als patiënt liefst aangesproken wordt, met je voor- of achternaam
je opnamedatum
je vermoedelijke ontslagdatum
je zorgplan: een kalender met afspraken wanneer je onder andere naar de kinesist en logopedist moet. Op die manier kan je naaste zien wanneer je op de kamer bent.
je doelstellingen: wat moet je kennen en kunnen voor je het ziekenhuis verlaat
je verwachtingen en vragen: zowel jij als je naaste kan vragen op het bord noteren
pictogrammen om te duiden of je nog goed hoort, of er een probleem is met kauwen enz.
Het gebruik van de patiëntenborden kadert in een breder zorgplan dat duidelijke doelstellingen wil formuleren en hierbij patiënten en hun naasten wil betrekken.
Door het gebruik van de borden wordt het volgende beoogd:
Een verhoging van de betrokkenheid van patiënten en naasten bij het zorgproces;
Een betere afstemming van zorg op de wensen en behoeften van de patiënt;
Ook draagt het gebruik van de borden bij tot een goede voorbereiding op het ontslag en dit van bij het begin van de ziekenhuisopname.