Je kan ook rechtstreeks een verbetersuggestie of een bezorgdheid over patiëntveiligheid en kwaliteit doorgeven. Het kan daarbij gaan om vragen zoals:
Heb je als patiënt concrete verwachtingen t.a.v. het ziekenhuis en/of zijn medewerkers? Richt je dan tot de ombudsdienst om je suggestie eerder als klacht te melden.
Een incident is een onbedoelde gebeurtenis tijdens het zorgproces die tot schade aan de patiënt heeft geleid of zou kunnen leiden.
Denk je zelf bij een incident betrokken te zijn? Breng dan zeker je zorgverstrekker hiervan op de hoogte of neem contact op met de dienst kwaliteit.
Mochten er, ondanks alle goede zorg, toch incidenten of bijna-incidenten plaatsvinden, dan gaan we hier zeer nauwgezet mee om.
We beschikken intern over een meldingssysteem van alle incidenten of bijna-incidenten waarbij de veiligheid van de patiënt in het gedrang kwam. Deze meldingen vormen een belangrijke pijler om verbeteracties op te zetten op het vlak van patiëntveiligheid. Meldingen gebeuren in een sfeer van vertrouwen waarbij we focussen op het zoeken naar manieren om dergelijke incidenten in de toekomst te vermijden.
Wil je op de hoogte gehouden worden van de uitkomsten van het onderzoek? Je behandelend arts kan een persoonlijk gesprek met je inplannen.
Heb je als patiënt concrete verwachtingen t.a.v. het ziekenhuis en/of zijn medewerkers over incidenten waarbij je betrokken partij bent? Richt je tot de ombudsdienst. Dergelijk incident wordt dan als klacht beschouwd.
Deel op