• Patiënt
  • Professionals
  • Jobs
Home
  • Contact
  • Route en parkeren
  • Over az groeninge
  • Artsen
  • Diensten
  • Behandelingen en Onderzoeken
  • Nieuws
  • NL
  • FR
  • Patiënt
  • Professionals
  • Jobs
  • Artsen
  • Diensten
  • Behandelingen en Onderzoeken
  • Nieuws
  • Contact
  • Route en parkeren
  • Over az groeninge
  • Nederlands
  • Français
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

Kruimelpad

  1. Home
  2. Patient
  3. contact
  4. Klachten, verbetersuggesties en incidenten
Sluiten

Wat wil je printen?

De huidige pagina
Lettergrootte PDF

Klachten, verbetersuggesties en incidenten

KlachtenVerbetersuggestiesIncidenten

Klachten

  • Een klacht is een niet-anonieme uiting van ongenoegen of ontevredenheid over het zorgproces of de zorgomkadering van patiënten in het ziekenhuis. 
  • Je hebt bij een klacht concrete verwachtingen t.a.v. ons ziekenhuis en/of onze medewerkers. 

  • Richt je voor klachten over het zorgproces of de zorgomkadering tot de ombudsdienst. 
  • Voor klachten over een factuur kan je in eerste instantie terecht bij het financieel infopunt. 

  • Je ontvangt een mondelinge of schriftelijke ontvangstbevestiging van je melding.
  • De ombudspersoon beluistert je klacht (melding), bemiddelt tussen de betrokken partijen en poogt de communicatie tussen de beide partijen te herstellen. 
  • De ombudspersoon ondersteunt de partijen bij het zoeken naar een oplossing. Zonder voor de melder of voor de zorgverlener/medewerker partij te kiezen, neemt de ombudspersoon tijdens de volledige procedure een strikte neutraliteit en onpartijdigheid in acht.
  • Als er geen oplossing wordt bereikt, zal je geïnformeerd worden over mogelijke verdere stappen. 
  • De meldingen worden behandeld binnen een redelijke termijn.

Verbetersuggesties

Je kan ook rechtstreeks een verbetersuggestie of een bezorgdheid over patiëntveiligheid en kwaliteit doorgeven. Het kan daarbij gaan om vragen zoals:

  • Wat kan het comfort van de patiënt tijdens het verblijf verbeteren? 
  • Wat kan helpen om de informatiedoorstroming door het ziekenhuis en naar de huisarts te verbeteren?
  • Wat kan de veiligheid van de zorg binnen het ziekenhuis verhogen om incidenten te vermijden?
  • …

  • Richt je voor het indienen van een verbetersuggestie tot onze dienst kwaliteit. 
  • az groeninge is een ziekenhuis dat door Joint Commission International geaccrediteerd werd via een streng internationaal kwaliteitslabel. Je kan desgewenst ook een bezorgdheid over patiëntveiligheid en kwaliteit doorgeven aan deze organisatie op het e-mailadres jciaccreditation@jcrinc.com en aan de verantwoordelijke binnen de directie van az groeninge (sarah.boone@azgroeninge.be).

  • Alle verbetersuggesties worden intern besproken en geëvalueerd i.f.v. haalbaarheid en meerwaarde voor de patiënt.
  • In de mate van het mogelijke trachten wij je ook feedback te bezorgen nadat je een verbetersuggestie meldde, zonder ons daarbij evenwel te engageren om deze verbetersuggestie ook door te voeren.

Heb je als patiënt concrete verwachtingen t.a.v. het ziekenhuis en/of zijn medewerkers? Richt je dan tot de ombudsdienst om je suggestie eerder als klacht te melden.

Incidenten

Een incident is een onbedoelde gebeurtenis tijdens het zorgproces die tot schade aan de patiënt heeft geleid of zou kunnen leiden.

Denk je zelf bij een incident betrokken te zijn? Breng dan zeker je zorgverstrekker hiervan op de hoogte of neem contact op met de dienst kwaliteit. 

Mochten er, ondanks alle goede zorg, toch incidenten of bijna-incidenten plaatsvinden, dan gaan we hier zeer nauwgezet mee om.

We beschikken intern over een meldingssysteem van alle incidenten of bijna-incidenten waarbij de veiligheid van de patiënt in het gedrang kwam. Deze meldingen vormen een belangrijke pijler om verbeteracties op te zetten op het vlak van patiëntveiligheid. Meldingen gebeuren in een sfeer van vertrouwen waarbij we focussen op het zoeken naar manieren om dergelijke incidenten in de toekomst te vermijden.

Wil je op de hoogte gehouden worden van de uitkomsten van het onderzoek? Je behandelend arts kan een persoonlijk gesprek met je inplannen. 

Heb je als patiënt concrete verwachtingen t.a.v. het ziekenhuis en/of zijn medewerkers over incidenten waarbij je betrokken partij bent? Richt je tot de ombudsdienst. Dergelijk incident wordt dan als klacht beschouwd. 

Deel op

Campus kennedylaan

President Kennedylaan 4,
8500 Kortrijk

t. 056 63 63 63
t. 0473 540 406 (alleen bij telefoonstoringen)
of stuur een e-mail

Stadscampus reepkaai

Reepkaai 4,
8500 Kortrijk

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram
AnySurfer statuspagina toegankelijkheid E17 ziekenhuisnetwerk Lid van E17 ziekenhuisnetwerk

Vzw az groeninge, Pres. Kennedylaan 4, 8500 Kortrijk
KBO/btw 0472 222 625 - RPR Gent/afdeling Kortrijk

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacy instellingen
  • Nederlands
  • Français
  • Plan je opname
  • Plan je consultatie
  • Plan je bezoek
  • Raadpleeg je dossier
Print deze pagina