Nieuw digitaal zorgpad optimaliseert zorg bij bariatrische chirurgie, door betere voorbereiding en opvolging

Gepubliceerd op

Az groeninge lanceert een digitaal zorgpad om patiënten die een ingreep voor obesitas ondergaan (bariatrische chirurgie) beter te ondersteunen, zowel voor als na de operatie. Via de app myNexuzHealth ontvangen patiënten tijdens hun behandeltraject op vaste tijdstippen informatie en vragenlijsten. Ze worden ook herinnerd aan afspraken en groepssessies, en hebben toegang tot instructievideo's. Dit alles is bedoeld om de drempel voor vragen te verlagen en het aantal patiënten dat de opvolging staakt te verminderen.

Enkele leden betrokken in het project (vlnr): Janne Dierick (kine), Celine De Meyere (obesitascoördinator), Christophe Wybo (IT), Yara Knockaert (diëtiek) en dr. Frederiek Nuytens (abdominaal chirurg)

Na een bariatrische ingreep wordt een patiënt standaard twee jaar opgevolgd. Ondanks inspanningen, zowel voor als na de operatie, constateert onze Obesitaskliniek dat ongeveer 15 procent van de patiënten afhaakt tijdens deze opvolging. Toch benadrukt abdominaal chirurg Frederiek Nuytens dat een goede voorbereiding en adequate opvolging minstens zo belangrijk zijn als de chirurgie zelf. "Chirurgie is een belangrijk onderdeel van de oplossing, maar op zichzelf niet alomvattend. Als de patiënt niet correct geïnformeerd is en voorschriften niet goed opvolgt, bijvoorbeeld op het gebied van diëtiek en revalidatie, kunnen fysieke en mentale klachten ontstaan. Het bekendste resultaat hiervan is dat het gewicht op lange termijn weer toeneemt."

Om het uitvalpercentage van 15 procent te verminderen, lanceert de Obesitaskliniek het Mainframes-project, een digitaal zorgpad voor obesitaspatiënten. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de app MyNexuzHealth, het online patiëntendossier dat elke patiënt in ons ziekenhuis kan raadplegen voor medische verslagen. Christophe Wybo (IT): "Het digitale zorgpad maakt gebruik van het online patiëntenplatform en bouwt daar verder op. Door de app te downloaden, ontvangt de patiënt tijdens zijn traject informatie op specifieke momenten. Of het nu enkele weken voor de ingreep is, of één maand of zes maanden erna: op het moment dat een patiënt herinnerd moet worden aan consultatieafspraken of informatie nodig heeft over chirurgie, diëtiek of revalidatie, zal hij die ontvangen."

Daarnaast bevat de app een vragenlijst die vóór een consultatie kan worden ingevuld, wat de inschatting van de patiënt al voor het gesprek verbetert. Hier kan de patiënt ook instructievideo's met oefeningen van de kinesist raadplegen, evenals richtlijnen over bijvoorbeeld het dieet. Het is van belang dat patiënten altijd eenvoudig toegang hebben tot deze informatie, bijvoorbeeld wanneer ze vanuit de supermarkt nog eens de richtlijnen over zachte voeding willen raadplegen.

Groepssessies

Correcte informatie is essentieel, omdat de Obesitaskliniek heeft vastgesteld dat veel patiënten behoefte hebben aan extra ondersteuning en coaching. Te vaak zoeken ze hun toevlucht tot fora om in contact te komen met lotgenoten, waar regelmatig foutieve informatie circuleert die zelfs gevaarlijk kan zijn voor de gezondheid van de patiënt.

Om deze reden introduceert ons ziekenhuis naast het digitale zorgpad ook fysieke groepssessies. "In deze sessies bieden we in kleine groepen educatie over voeding, bijvoorbeeld één jaar na de operatie," zegt diëtist Yara Knockaert. "We merken dat mensen graag hun ervaringen delen en van elkaar leren. Dit zorgt voor lotgenotencontact, begeleid door een specialist die aanwezig is."

MyNexuzHealth kan vrijblijvend worden gedownload door de patiënt, die uiteraard ook zonder de app de reguliere zorg blijft ontvangen. Naast een intensievere begeleiding en opvolging voor de patiënt draagt de tool ook bij aan een volledigere registratie van gegevens van deze patiëntengroep. Dit optimaliseert op zijn beurt de zorg voor toekomstige patiënten. Ons ziekenhuis hoopt dan ook dat dit project een aanzet is tot meer digitale zorgpaden, ook in andere medische disciplines.

Dit project kwam tot stand met steun van Flanders’ Care, een programma van de Vlaamse overheid dat inzet op innoveren en ondernemen in zorg.

Deel op