Wij zijn permanent op zoek naar manieren om onze kwaliteit van zorg en dienstverlening verder te verbeteren. We zetten verbeteracties op basis van kwaliteitsinformatie op:
Een aantal concrete verbeteracties die daaruit voortvloeien:
- Onze afdelingshoofden controleren regelmatig het correcte gebruik van het identificatiebandje door bij elkaar een interne audit uit te voeren.
- Jaarlijks voert onze dienst ziekenhuishygiëne een interne audit uit rond handhygiëne en andere ziekenhuishygiëne gerelateerde onderwerpen. Dit koppelen ze terug op een verbeterkruis per afdeling.
- Onze diensten gaan actief aan de slag met hun kwaliteitsindicatoren via de kwaliteitsmuur op de afdeling waarop ze een verbeterproject uitwerken voor de dienst.
- We werken klinische paden en zorgprogramma's uit om onze processen te stroomlijnen.
- We digialiseerden de checklijst time-out, dit zijn de checks die we voor elke operatie doen.
- We hebben een alarm-matrix opgesteld en testen onze diverse beloproepen regelmatig.
- We kochten extra scheurvrij linnen aan.
- We voorzien extra opleiding bij hoog-risico-handelingen.
- We pasten onze infrastructuur verder aan om suïcidepogingen maximaal te vermijden.
- We voorzagen extra labeling op hoog-risico-medicatie.
- We maakten de knop van de draaiwanden in de badkamers veilig om verwarring met lichtknoppen te vermijden en zo het valrisico te beperken.