Innoverende SUDL zorgt letterlijk voor ondersteuning van onze patiënten aan bed

Gepubliceerd op

Nieuw flexibel bevestigingssysteem van de alarmbel maakt leven van zowel de gehospitaliseerde patiënt als van de zorgverlener aan bed een stuk comfortabeler.

Iedereen die al eens in het ziekenhuis werd opgenomen kent ze wel: de fameuze bel waarmee je de verpleegkundige aan bed kunt oproepen. Misschien vond jij die bel ook niet of liet je ongewenst het alarm afgaan. De SUDL maakt daar definitief komaf mee.  

Met de problematiek van de bel ging het team innovatie bij az groeninge samen met productontwikkelaar Kim Jolie aan de slag. Er werden plannen gemaakt en prototypes ontwikkeld. Een uitvoerige testperiode waar ook feedback van patiënten en zorgverleners werd meegenomen, resulteerde in de SUDL. SUDL staat voor Secure Up Down Lock.

Steeds binnen handbereik

“De SUDL is een combinatie van een gesp en een plastic frame waarmee je de bel van de patiënt bevestigt aan een (arm)leuning van het bed. Op die manier heeft de patiënt het oproepsysteem steeds binnen handbereik en worden valse oproepen drastisch verminderd. Het systeem is heel flexibel en eenvoudig mee te nemen van het bed naar de zetel”, zegt Dave Allegaert – manager Kwaliteit en Innovatie van az groeninge. 

Minder valse oproepen

SUDL helpt ook onze verpleegkundigen. Doordat de oproepknop mooi op zijn plaats blijft zitten, volgen er veel minder valse oproepen. “Medewerkers verliezen tot 10% van hun kostbare tijd door de veelvuldige oproepen die door onoplettendheid of een val van de bel veroorzaakt worden. Hierdoor missen onze zorgprofessionals alarmen waarop ze wel actie moeten ondernemen om de patiëntveiligheid te helpen. Hierdoor treedt er onder zorgverleners aan bed irritatie, stress, alarmmoeheid en een lagere productiviteit op. Om die reden vormt het alarmmanagement door SUDL een meerwaarde voor het welzijn van zowel patiënten als verzorgers”, zegt een enthousiaste hoofdverpleegkundige Julie Warlop. 

Kostenbesparend

“De opzet van deze nieuwe toepassing heeft nog een bijkomend voordeel: de SUDL vermindert drastisch de oplopende herstellingskosten. Oproepsystemen die op de grond vallen, gaan daar vaak door kapot en die moeten dan hersteld worden. Elk jaar geven wij handenvol geld om die toestelletjes te herstellen of vervangen”, benadrukt Allegaert. 

Verdere uitrol binnen het ziekenhuis

De innovatie wordt vandaag al toegepast op verschillende afdelingen zoals geriatrie, neurologie en chirurgie. Een 300-tal bedden zijn er nu mee uitgerust. In de toekomst zal SUDL ook in andere afdelingen van az groeninge beschikbaar zijn om zowel het comfort van de verpleegkundigen als van de patiënten te verhogen. “Wellicht is deze ontwikkeling ook voor andere ziekenhuizen interessant, iedereen herkent zich namelijk in de problematiek”, aldus Allegaert. “De SUDL toont aan dat een relatief eenvoudig hulpmiddel toch wel een grote impact kan hebben. Innovatie zit ook in kleine dingen.”

Deel op